Diş kanaması, diş çektirmek orucu bozar mı?

Diş kanaması, diş çektirmek orucu bozar mı?
Tarih: 15.07.2009 - 00:00 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Ağızdaki kanama abdesti bozar mı?
- Abdest al kuş gibi, namaz kıl taş gibi, sözü doğru mudur?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

1. Diş etlerinden çıkan kanın yutulması durumunda orucun bozulacağına dair hüküm, dört mezhep için geçerlidir. Ancak kan yutulmazsa oruç bozulmaz.

Dişlerin arasından çıkan kan boğaza gidecek olsa, bakılır: Eğer az olur da içeriye geçmezse, orucu bozmaz. Çünkü âdet gereği bundan korunmak mümkün değildir. Çok olmakla beraber çoğunluğu tükürük teşkil ediyorsa, hüküm yine böyledir, oruç bozulmaz. Fakat çoğunluğu kan olur ve tadı duyulur bir halde veya kanla tükürük eşit bulunursa, yutulunca oruç bozulur. Çıkarılan diş içinde bu haller geçerlidir.

2. Ağızdan akıcı halde çıkan kan, tükürükten fazla veya ona eşit ise abdesti bozar. Bunun dışarı tükürüp tükürmemekle bir ilgisi yoktur. Normal kural şudur: Vücuttan çıkan kan akmadığı veya çıktığı yerin çevresine dağılmadığı sürece abdesti bozmaz.(krş. İSAM, İlmihal, 1/199).

“Ağızda kanama olursa tükürmedikçe abdest bozulmaz” hükmü “çıktığı yerin çevresine dağılmadığı sürece...” hükmünden çıkarılmıştır. Oysa, ağızdan dışarı çıkmazsa bile, söz gelişi diş etinden çıktığı takdirde, yine de normal çıkış yerinden ağzın içine akmış demektir. Bu sebeple, o hükmün doğru olduğunu düşünmüyoruz. Ağızda meydana gelen bir kanamanın abdesti bozup bozmdaığını anlamak için de tükürmek gerekmektedir.

3. Abdesti standart bir zamana bağlamak doğru değildir. İbrikten abest almak ile musluk altında almak arasında fark olduğu gibi, yaşlı ile genç arasında da fark vardır. Önemli olan, usulüne uygun olarak abdestin farz ve sünnetlerine riayet ederek abdest almaktır. Bu bazen daha kısa , bazen daha uzun bir zaman alabilir. Bir diğer önemli nokta da, abdest alıp biraz sonra Allah’ın huzuruna varacağını düşünmek, ona göre ruhî, kalbî ve de aklî bir hazırlık içerisine girmektir. Hz. Ali (ra) abdest alırken, benzi atıyordu. Sorduklarında ise, “Şimdi artık Allah’ın huzuruna varacağını…” söylüyordu. Sırada bekleyen varsa “abdest tastamam, ama kuş gibi hafif olmalıdır” Namaz ise mümkün oldukça, “hep taş gibi ağır olmalı, huşu ile kılınmalıdır” Belki de o sözle bu mana kast edilmiştir.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun