Pazartesi, salı, çarşamba gibi haftanın her gününe özel nafile namazlar sahih midir?

Tarih: 28.04.2013 - 00:35 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Aşağıda vereceğim haftanın günleriyle ilgili rivayetler doğru mu?
- Eğer bunlar sünnette yoksa bir kişi "sünnette olmayabilir ama ben yapayım. Belki doğru çıkar. Olur mu olur." düşüncesiyle yapması günah mı? Bidat işlemiş sayılır mı?

 - Çok faziletli namazlar Allah Resulü (s.a.v.) şöyle buyuruyor:

"Bir kimse gece veya gündüz her rekatında bir Fatiha ve on beş defa İhlâs suresini okumak kaydıyla, dört rekat namaz kılar ve namazını bitirdikten sonra yetmiş defa 'Sübhânellâh' diyerek tesbih eder, yetmiş defa da bana salatü selam getirirse, beni peygamber olarak gönderen Yüce Zât hakkı için bu namazı kılanın kalbinden hikmet kaynakları fışkırır. O hikmetleri dili ile konuşur. Allah Teala o kimseye dünyanın derdini de devasını da gösterir. Beni peygamber olarak gönderen Allah hakkı için, her kim bu namazı anlattığım şekilde kılarsa başını secdeden kaldırmadan Allah onu bağışlar. Bu arada ölecek olursa bağışlanmış ve şehit olarak ölür. Bir kimse bu namazı yolculuk halinde kılarsa, murad ettiği yere gidişini ve dönüşünü Allah Teala kolaylaştırı, şayet borçlu ise Allah Teala ona borcunu ödemeyi kolaylaştırır. Şayet bir ihtiyacı varsa, Allah Teala onun bu ihtiyacını yerine getirir. Beni peygamber olarak gönderen Yüce Allah hakkına yemin ederim ki, bu namazı bir kul kılarsa, Allah Teala onun okuduğu her harf ve ayet için cennette bir mahrefe ihsan eder."

"Yâ Resulellah! Mahrefe nedir?" diye sordular. Allah Resulü (s.a.v.) şöyle buyurdu;

"Mahrefe, cennette bir bahçedir. Onun ağaçlarından birinin gölgesinde bir atlı yüz sene gitse yinede aşamaz."

- Ve bir de pazar günü, pazartesi günü namazları... ve bunlara verilecek sevaplar; bu namazları kılınca şöyle şöyle olur tarzı şeyler yazıyor, Allah Resulü sallallahu aleyhi vesellem'den rivayet ediliyor?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

İnsan, her zaman -kerahet vakitleri dışında- istediği kadar nafile namaz kılabilir. Bunda hiçbir sakınca yoktur. Fakat eğer gerçekte var olmayan bir namazı -sünnette vardır diye- kılarsa, bu doğru değildir. İlk zamanlar yanlışları cahilliğine bağışlansa da daha sonra doğruyu öğrenmediği için ayrıca sorumludur.

Görebildiğimiz kadarıyla, bu rivayetlerden hiçbiri sahih bir kaynakta yer almamıştır. Bunların hemen hepsi, Şey Muhammed Bakır el-Meclisi’ye ait “Biharu’l-Envar” adlı bir Şii kaynaktan alınmıştır.

Ayrıca “Cemalu’l-Usbu” ve “Misbahu’ş-Şeyh” adıyla neşredilen ve bu konuları işleyen eserler de birer Şii kaynakları olup “Biharu’l-Envar” adlı eserin ilgili bölümlerinden esinlenerek hazırlanmışlardır.

Bu sebeple, ehl-i sünnet akidesine göre, bu tür nafile namazları kılmak doğru değildir. Bunların yerine varsa  kaza namazları, teheccüd, kuşluk, abdest sünnetleri  tesbih namazı ve mutlak nafile namazları kılalım.

Vaktimiz çok ise, Kur’an okumak bu gibi nafile sünnetlerden daha fazla sevaplı olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle de dini bilgilerimizi kuvvetlendirmek için ilgili eserleri okumak farz kuvvetinde bir görev olduğu için vakitlerimizi buralara harcayalım, diyoruz.

İmam Gazali’nin de İhya adlı eserinde bir haftada (gün ve gecelerinde), sorudaki namaz şekillerden biraz daha farklı olarak kılınması ön görülen nafile namazlarla ilgili rivayetlerin hepsi zayıf, münker olarak nitelendirilmiştir. (bk. Zeynu’l-Iraki, Tahricu ahadis’l-İhya-ihya ile birlikte- 1/204-207)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Kategori:
Okunma sayısı : 5.000+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun