Allah'ın kıskanması nasıl olur?

Tarih: 15.04.2024 - 16:03 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Bir hadiste Peygamberimiz (asm) Allah Teala'nın da kıskandığını ifade ediyor; bunu açıklar mısınız?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Bu konuda Efendimiz (asm) Ebu Hureyre (ra)'in rivayet ettiği bir hadis-i şeriflerinde şöyle buyurur:

« إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَغَارُ ، وَغَيْرَةُ اللَّهِ تَعَالَى ، أنْ يَأْتِيَ الْمَرْءُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ »

"Allah Teâlâ kıskanır. Allah’ın kıskanması, haram kıldığı şeyi kulun işlemesindendir." (Buhârî, Nikâh 107; Müslim, Tevbe 36)

"Kıskanma"nın, kelime manası olarak bir anlamı da "Bir şeye, en küçük saygısızlık gösterilmesine bile dayanamamak."

Kıskançlık anlamına gelen “gayret” kelimesi, Allah’a nisbet edilince, Allah'ın kıskanması “kullarına merhamet etmesi ve saadetlerini dilemesi” anlaşılır. Nitekim Müslim’in rivayet ettiği bir başka hadiste bu durum şöylece açıklanmıştır:

“Allah’tan daha kıskanç kimse yoktur. Bundan dolayı kötülüklerin açığını da kapalısını da haram kılmıştır…” (Müslim, Tevbe 33).

Nelerden razı olduğunu ve hangi fiil ve sözlerden razı olmadığını önceden bildirmiş olması onun, kullarının saadetlerini dilemesinin, azab çekmelerini istememesinin sonucudur. Herhangi bir haksızlık ya da fenalık görülünce, “Gayretullah’a (veya gayret-i ilahiyeye) dokunur.” denilmesi de bu manadadır.

Kıskançlık, daha çok karı-koca arasında her birinin yekdiğerini başkalarına kaptırmaktan sakınması, bunun için tedirginlik duyması, tepki göstermesi demektir. Aslında bu duygu ve davranışların temelinde de eşlerin birbirlerine karşı duydukları sevgi vardır. Birbirlerini koruma isteği vardır.

Ancak eşler bu duygularını, ters bir durumla karşılaştıklarında ortaya koyarlar. Allah Teâlâ ise, kullarını kötülüklerden korumak için emir ve yasaklarını önceden bildirmiştir. Ani tepki şeklindeki bir gayret ve kıskançlık Allah hakkında düşünülemez. Allah Teâlâ koyduğu sınırlara uyulmaması halinde gazab edeceğini de (gayretinin sonucu olarak) yine önceden bildirmiştir.

Kaydedildiğine göre Sa’d İbni Ubâde (ra) bir gün Resûlullah’ın (asm) huzurunda:

 - Eğer karımın yanında yabancı bir erkek görecek olsam onu, kılıcımın keskin tarafıyla doğrarım, demiştir. Bunun üzerine Hz. Peygamber, çevresindekilere:

“Sa’d’ın bu gayret ve hamiyetine şaşmayın! Çünkü ben Sa’d’dan daha kıskancım. Allah Teâlâ da benden daha kıskançtır.” buyurmuştur.

Bir yasağın çiğnenmesine karşı Hz. Peygamber ve Allah Teâlâ’nın tepkisi, elbette eşlerin birbirlerini kıskanmalarından çok daha ileridir (bk. Buhârî, Nikâh 36). Allah ve Resûlü, m’minlerin haramlara düşmesini asla arzu etmezler.

Hasılıkelam; 

1. Allah Teâlâ koyduğu sınırları, müminleri korumak için koymuştur. Bu sebeple de sınırların çiğnenmesine razı değildir.

2. Haramları işlemek, Allah’ın gazabına uğramaya sebeptir.

3. Murâkabe bilincinin canlı tutulması, Müslümanı haramları işlemekten ve sonuçta ceza görmekten alıkor. (bk. Riyazü’s-Sâlihîn Tercüme ve Şerhi, Peygamberimizden Hayat Ölçüleri, Erkam Yay., Hadis No: 65)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
Okunma sayısı : 100+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun